رفتن به بالا

خبرگزاری منطقه آزاد ماکو

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الخميس ۵ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Thursday 28 May
  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
  • کد خبر : 834
  • مشاهده : 107 بازدید
  • پیشخوان » تیتر1
  • چاپ خبر : مدیریت سابق منطقه آزاد ماکو بجای اعمال نقش نظارتی و حاکمیتی، مستقیماً وارد تصدیگری امور شده و بیشتر نقش شهرداریها و شرکتهای پیمانکاری را ایفا می کرد

به گزارش خبرگزاری منطقه آزاد ماکو، حمید ابراهیمی دبیر انجمن سرمایه گزاران و کارآفرینان منطقه آزاد ماکو که بعنوان نماینده منتقدین دلسوز سازمان منطقه آزاد ماکو از مدیریت معزول سازمان در ضیافت افطاری مجمع اصلاح طلبان سخنرانی می کرد، در ابتدای سخنان خود خلاصه ای از نامه ارسال شده به اکبرترکان دبیر سابق شورایعالی مناطق […]

به گزارش خبرگزاری منطقه آزاد ماکو، حمید ابراهیمی دبیر انجمن سرمایه گزاران و کارآفرینان منطقه آزاد ماکو که بعنوان نماینده منتقدین دلسوز سازمان منطقه آزاد ماکو از مدیریت معزول سازمان در ضیافت افطاری مجمع اصلاح طلبان سخنرانی می کرد، در ابتدای سخنان خود خلاصه ای از نامه ارسال شده به اکبرترکان دبیر سابق شورایعالی مناطق آزاد کشور در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و اینگونه بیان داشت: در ابتدا لازم می دانم توجه جناب دکتر سلیمانی مدیر عامل محترم سازمان منطقه آزاد ماکورا به قسمتی از مکاتبه انجام شده انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان منطقه آزاد ماکو در سال ٩٢ با آقای ترکان در خصوص وضعیت منطقه و نحوه انتخاب مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو جلب نمایم .

منطقه آزاد ماکو با وسعتی در حدود ۵۰۰ هزار هکتار  با سه شهرستان – ۶ بخش – ۶ شهرداری و ۲۷۳ روستا و ۸۶ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه و ۵۳ کیلومتر با نخجوان با دو حوزه ی گمرکی پلدشت و بازرگان و با بازارهای مشترک متعدد مرزی،بزرگترین منطقه آزاد کشور و دومین منطقه آزاد جهان پس از شانگهای چین می باشد. بدیهی است استعدادهای مذکور در کنار وسعت سرزمینی منحصر بفرد ، علاوه بر فرصت تلقی شدن آن، تنگناها و مشکلاتی را  بهمراه دارد که اگر تدبیری در رابطه با آنها اندیشیده نشود،تمامی اهداف ملی و منطقه ای بویژه در عرصه اقتصادی مواجه با ناکامی خواهد شد .

مناطق آزاد محیط مناسبی برای افراد بی تجربه و همراه با آزمون و خطا نیست.تنش های طبیعی ناشی از عدم استفاده از نیروهای مجرب و باسابقه و توانمند محلی و منطقه ای شایسته مدیریت در مناطق آزاد نمی باشد.جذب نیرو از سایر مناطق و حذف نیروهای کارآمد بومی تجربه ی تلخی است که در طول ۳۶ سال گذشته کاملا آزمون و خطا شده است.تکرار این کج سلیقگی ها و فرسوده کردن توان و اتلاف وقت به این مقوله های پیش پا افتاده در عین وجود نیروهای محلی کارآمد و با تجربه و تشکیل هیئت های سیاسی مبتنی بر دوستی در مدیریت منطقه آزاد ماکو ،آینده ای مبهم و تاریکی را در این منطقه رقم خواهد زد.

از جنابعالی بعنوان مدیریت عالی مناطق آزاد کشور تقاضامند است با در نظر گرفتن مصالح ملی در سطح کلان اقدامات شایسته ای را معمول نمائید.

مطابق ماده ۱۱۲ قانون پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران،شأن ایجاد مناطق آزاد ارائه الگوهای توسعه ملی در بخش های مختلف توسعه کشوری است.آیا با ساختار فعلی منطقه آزاد ماکو از نظر نیروی انسانی می توان به تحقق هدف و یا  اهداف مزبور امیدوار بود؟ تقاضا مندیم نسبت به بررسی مجدد ترکیب معاونتها و مدیریتها و ترکیب هیات مدیره سازمان مبادرت فرموده و در ترمیم آن مطابق مصالح سازمان و منطقه و مطابق مطالبات منطقی نخبگان عرصه ی اقتصادی و اجتماعی و علمی اقدام فرمائید.

دبیر انجمن سرمایه گزاران و کارآفرینان منطقه آزاد ماکو در ادامه تصریح کرد: با کمال تأسف و تعجب جناب ترکان  با نادیده گرفتن مطالبات به حق و قانونی مردم منطقه ، با انتصاب مدیرانی ناکارآمد و فاقد حتی یک روز تجربه مدیریتی در سطح کلان  باعث اتلاف منابع عظیم مالی و وارد شدن آسیب جدی بر حیثیت بزرگترین منطقه آزاد کشور شدند که ترمیم و بازسازی چهره مخدوش منطقه آزاد ماکو به سالها زمان نیاز دارد .

ابراهیمی اصل در ادامه خطاب به دکتر سلیمانی مدیرعامل جدید منطقه آزاد ماکو گفت: چنانجه مستحضرید مناطق آزاد محدوده حراست شده ای هستند که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره‌گیری از مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست وپاگیر وهمچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و  خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می‌ کند.

 

وی اضافه کرد: فلسفه ایجاد مناطق آزاد در کشور این بود که برخلاف  سرزمین اصلی که قوانین کار، سرمایه گذاری، مالیات، گمرک و بیمه که دست و پاگیر تولید کننده‌ها است، نقاطی در کشور تعیین شد تا این قوانین برای تسهیل تولید و کسب و کار تعدیل شود. قرار بود در مناطق آزاد سرمایه گذار،ضمن ورود تکنولوژی خارجی، نیروی انسانی و مواد تبدیلی ارزان و همچنین انرژی در دسترس، منجر به تولید کالایی شود که کیفیت مناسب وقیمت ارزانتری داشته و قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی باشد  .

ابراهیمی اصل تاکید کرد: رویکرد مدیران قبلی سازمان منطقه آزاد ماکو در طول ۵٣ ماه گذشته کاملا مغایر با اهداف اصلی مناطق آزاد بود ، در سیاستگزاریها و برنامه ریزیهای آنها تولید ثروت و ایجاد اشتغال مولد و بستر سازی برای صادرات کالا محلی از اعراب نداشت ، بخش خصوصی عملا از گردونه ورود به پروسه تولید و سرمایه گذاری کنار گذاشته شده بود و به دلیل عدم تعریف واقعی از واژه سرمایه گذار در منطقه جای سرمایه گذاران با دلالان اقتصادی عوض شده بود بخاطر همین موضوع  به غیر از عده معدود و انگشت شماری از یاران خودی ، اشخاص دیگری از امتیازات و مزایای ویژه منطقه آزاد ماکو بر خوردار نبودند ، بروکراسی و دیوانسالاری حاکم بر سازمان منطقه آزاد ماکو بمراتب پیچیده تر از سرزمین اصلی دست و پاگیر تولید کنندگان  و سرمایه گذاران بود ، اکثر  مناقصه ها،  مزایده ها،  واگذاریها، با ترک تشریفات قانونی درپشت درهای  بسته انجام پذیرفته و تنها حلقه های نزدیک چسبیده به قدرت از این مزایا و موهبت ها برخوردار میگردیدند ، اکثریت قریب به اتفاق استخدامها هدفمند و سفارشی بوده و بیشترین افراد جذب شده به سازمان از منتسبین به اصحاب قدرت و  وابستگان آنها میباشند ، اکثر روزنامه نگاران و خبرنگاران بومی و غیر بومی و بعضی از چهره های سیاسی و فرهنگی و برخی از منتخبین شوراهای  شهر جهت سوء استفاده ابزاری جذب منطقه شده وعملا در راستای اهداف سیاسی و جناحی و باندی مدیران قبلی انجام وظیفه می کردند ، تهدید و تطمیع روزنامه نگاران باعث گردید بجز عده معدودی  اکثر قلم بدستان نا امید از ادامه مبارزه با رانتخواری و اختلاس به تعامل مدیران منطقه تن دهند همین عده در سازمان موجبات تشدید اختلافات و ایجاد دو قطبیهای کاذب را فراهم نمودند این در حالیست که قشر عظیمی از  نیروهای تحصیلکرده ؛متخصص و  توانمند منطقه ؛ به حاشیه رانده شده و از این گزینشهای جهت دار محروم مانده اند ، اکثریت قریب به اتفاق فعالین شبکه های مجازی علی الخصوص مدیران کانالها و گروههای تلگرامی در خدمت مدیران قبلی منطقه آزاد انجام وظیفه کرده و به مدیحه سرائی و مجیز گوئی و بت سازی از آنها مشغول بودند،  مرغوبترین زمینهای تجاری و صنعتی منطقه آزاد ماکو  با دور زدن قانون وبدون رعایت تشریفات مرسوم،  با قیمتهای ناچیز  به افراد و شرکتهای وابسته خودی واگذار میشد ، بجای اعمال نقش نظارتی و حاکمیتی مستقیماً وارد تصدیگری امور شده و بیشتر نقش شهرداریها و شرکتهای پیمانکاری را ایفا می کردند ، در عین حالی که اکثر تولید کنندگان و سرمایه گذاران با موانع متعددی برای  واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه و یا کارگاه تولیدی خود مواجه بودند عده ای رانتخوار  براحتی میتوانستند در لوای چتر حمایتی  مدیران قبلی منطقه آزاد  انواع خشکبار و حتی تنباکو ی مارک دار خارجی را با تضمین شخص مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو  به بهانه بسته بندی و صادرات مجدد  وارد محدوده کاری خود نمایند ،

 

دبیر انجمن سرمایه گزاران و کار آفرینان منطقه آزاد ماکو در ادامه تصریح کرد: به دلیل ناکارآمدی و سوء مدیریت مدیران قبلی ، منطقه آزاد ماکو از صدهها میلیارد تومان در آمد حاصله از ناحیه واردات کالا محروم گردیده است ، جهت تنویر افکار و درک بیشتر ابعاد قضیه لازم میدانم بصورت اختصار توضیحاتی را در این زمینه خدمت عزیزان ارائه نمایم  ، کل سهمیه تجاری سالیانه واردات کالا برای مناطق آزاد هفتگانه ٣ میلیارد دلار تعیین شده است  ، سهمیه تجاری هر منطقه آزاد از این ناحیه حدود   ۴٣٠ میلیون دلار میباشد ، طبق قوانین مناطق آزاد باید  ۱۵درصد از محل درآمدهای حاصله از این ناحیه به حساب مناطق آزاد واریز شود ، در صورت جذب این سهمیه در آمد سالانه منطقه آزاد ماکو باید صرفا از  ناحیه سهمیه تجاری واردات کالا  بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان میشد  با این حساب منطقه آزاد ماکو در طول ۵  سال گذشته باید از درآمدی بالغ بر ۱۰۰۰  میلیارد تومان  آنهم صرفا از ناحیه واردات تجاری کالا برخوردار می‌شد اگر درآمدهای دیگر از قبیل :عوارض خروج از کشور – عوارض واردات خودرو – درآمدهای حاصله از بازارچه – ثبت شرکتها – فروش و یا واگذاری اراضی دولتی و…….. را به این رقم اضافه کنیم منطقه آزاد ماکو  در طول پنج سال گذشته  باید بالای ۱۵۰۰ میلیارد تومان در آمد کسب می‌کرد ضمن اینکه حصول این درآمدها هیچ ارتباطی به وسعت مناطق آزاد ، زیرساخت‌ها و یا تاریخچه تشکیل مناطق آزاد ندارد چرا که  گمرک بازرگان بعنوان بزرگترین گمرک زمینی کشور و نقطه اتصال آسیا به اروپا و کریدور شرق و غرب دارای قدمتی دیرینه در مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای جهان می باشد و بیشترین آمار واردات از سایر مناطق آزاد علی الخصوص جلفا از همین گمرک بازرگان ترانزیت می گردد ، جای بسی تأسف است بعضی از مناطق آزاد از جمله ارس و انزلی علیرغم عدم برخورداری از موقعیت ویژه منطقه آزاد ماکو بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در آمد سالیانه صرفا از ناحیه واردات کالا کسب کرده اند به عبارتی دیگر باید گفت به علت عدم توانائی مدیران سازمان منطقه آزاد ماکو در استفاده کامل از سهمیه تجاری خود ، سایر مناطق آزاد از سهمیه تجاری منطقه آزاد ماکو جهت درآمدهای صدها میلیارد تومانی بهره مند شده اند .

وی افزود: مدیران قبلی همواره از کسب در آمد   ۵۰۰ میلیارد تومانی در طول قریب به ۵ سال دوران مدیریت پر حرف و حدیث خود بعنوان یک سند افتخار یاد میکنند این در حالیست که با یک حساب سر انگشتی منطقه آزاد ماکو را از ۱۰۰۰ میلیارد درآمدی که میبایست عاید منطقه میشد محروم کرده اند ضمن اینکه توزیع و هزینه کرد در آمد اعلام شده نیز بر مبنای یک برنامه ریزی مدون و کارشناسی شده انجام نگرفته است ، هر کس مقربتر بود و منافع جناحی و سیاسی آقایان را بیشتر تأمین می کرد سهم بیشتری از این مبلغ را از آن خود می کرد ، بطور خلاصه باید گفت منطقه آزاد ماکو از حیاط خلوت افراد سیاسی  به شرکت سهامی خاص عده ای از آقایان تبدیل شده  بود که بنا به مصلحت شخصی و با اراده ملوکانه به هر کسی میخواستند به هر میزان می بخشیدند  و هر شخصی را که کوچکترین انتقادی به اینگونه عملکردهای سوء و تبعیض آمیز آقایان  وارد می کرد از حقوق قانونی خود محروم کرده و با انواع ابزارهای قدرتی که در اختیار داشتند تحت فشار می گذاشتند .

نماینده منتقدان دلسوز منطقه آزاد ماکو در دوره مدیریت مدیرعامل سابق در ادامه اذعان داشت: به هر حال هر آنچه بود گذشت و امروز علیرغم از دست رفتن فرصتهای طلائی و  تحمیل هزینه های گزاف به مردم منطقه ، به نظر میرسد رویکرد مسئولین عالیرتبه کشوری نیز به مناطق آزاد تغییر کرده است حداقل این تغییر رویکرد با انتصاب مدیری با تجربه و اهل تخصص و فن در رأس هرم مدیریتی سازمان منطقه آزاد ماکو بر همگان مشهود و ملموس است ، ما منتقدین عملکرد مدیران قبلی  نه بدنبال سهم خواهی بوده و نه چشم طمع در پستهای اداری داریم ولی  چه بخواهیم و چه نخواهیم موفقیت و یا عدم موفقیت جناب دکتر سلیمانی به ما ربط داده خواهد شد بنابر این ما بالاجبار باید از تمام ظرفیت های بالقوه و بالفعل موجود در راستای تحقق اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد ماکو  و توسعه و آبادانی منطقه و نهایتا موفقیت جناب دکتر سلیمانی در جهت دستیابی به چشم انداز توسعه ای ،استفاده بهینه بعمل آوریم ولی این موضوع دلیل موجهی برای چشم پوشی از تبعیضها ، رانتخواریها و تخلفات احتمالی آینده نیست و از همینجا اعلام میکنیم در صورت ادامه روند قبلی و انحراف سازمان از مسیر اصلی همانند گذشته ساکت نخواهیم نشست .

 

وی افزود: هر چند سکانداری و مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو در وضعیت فعلی با انبوهی از مشکلات تلنبار شده که حاصل عملکرد سوء مدیران قبلی می باشد و با خزانه ای خالی و بدهیهای کلان مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی و قطع در آمدهای حاصل از واردات کالا و عوارض خروج از کشور ، کاری بسیار سنگین و  طاقت فرساست  ، مضاف بر اینکه کسانی که تا دیروز  نقش جاده صاف کن متهمین اختلاس و رانتخواری را ایفا می کردند و تمام قد در خدمت غیر بومیها بودند امروز با کمال وقاحت جنگ لر و ترک و کرد راه انداخته و درصدد ایجاد تفرقه و کینه و کدورت ما بین اقوام ایرانی هستند ادامه حضور همین افراد در سیستم سازمان موجب ایجاد کارشکنی در سرمایه گذاریها و عقده گشائیها خواهد شد که همین اقدامات خزنده نیز باعث دلزدگی سرمایه گزاران و عدم بروز و ظهور تلاشهای تیم مدیریتی جدید خواهد شد  ولی مطمئنا در صورت بهره مندی از استعدادها و توا نمندیهای بالای نیروهای شایسته بومی و اجتناب از قطب بندیهای کاذب انتخاباتی ، سیاسی و جناحی و قومی و قبیله ای و باندی  ، منطقه آزاد ماکو میتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد، با شناخت دقیق و کارشناسانه از وجب به وجب این منطقه گوهر خیز و  براورد واقع بینانه از تمام داشته ها ؛ استعدادها و مزیتهای آن و با اذعان به مزیتهای خوب کشاورزی ، دامداری ، تجاری ؛صنعتی ؛ ترانزیت ؛ گردشگری و …. با توجه  به پتانسیلهای بی نظیر موجود در منطقه ؛ میتوان با سرمایه گذاری در آنها چهره منطقه را دگرگون و با ایجاد ارزش افزوده بالا و تولید ثروت فراوان ؛ منطقه آزاد ماکو را به یکی از قطبهای اقتصادی ؛ تجاری ؛ ترانزیت وگردشگری ایران و حتی کشورهای منطقه و جهان تبدیل کرد .

دبیر انجمن سرمایه گزاران و کارآفرینان منطقه آزاد ماکو در بخش پایانی سخنان خود، قصد داشت راهکارهایی را ارائه دهد که بدلیل ذیق وقت امکان میسر نشد ولی ایشان یک نسخه از این راهکارها را که در جلسه به مدیرعامل تقدیم کرد در اختیار خبرگزاری منطقه آزاد ماکو قرارداد که در ادامه تقدیم حضور می گردد:

 

۱- امروز علیرغم سپری شدن نزدیک به شش سال از راه اندازی سازمان منطقه آزاد ماکو بدلیل اتلاف سرمایه های عظیم مردم منطقه و عدم ایجاد اشتغال مولد خیل عظیمی از بیکاران و مردم عادی منطقه از طریق مبادلات مرزی و تجارت چمدانی امرار معاش میکنند با کمال تأسف دولت جناب روحانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب و اجرای قوانین باز دارنده از جمله افزایش تصاعدی عوارض خروج از کشور و ایجاد محدودیت برای واردات انواع کالاها و انسداد راههای قانونی تجارت مرزی باعث بیکاری و قطع درآمد عده کثیری از مرزنشینان محروم شده اند اگر تدبیر مناسبی برای ترمیم و اصلاح اینگونه سیاستهای محدود کننده،  به نفع مرزنشینان اندیشیده نشوداین موضوع میتواند بحرانهای اجتمائی را افزایش داده و به یکی از چالشهای اصلی دولت محترم تبدیل شود بدیهی است فقر و بیکاری دو مقوله اساسی در بروز و تشدید معضلات اجتمائی از قبیل دزدی ، کلاهبرداری ، جنایت ، خودکشی ، طلاق و اعتیاد میباشد هر چقدر مردم از لحاظ معیشتی در تنگنا قرار گیرند اینگونه معظلات اجتمائی همانند بمب ساعتی در سطح جامعه نمود پیدا خواهند کرد فلذا از تمام مسئولین ذیربط انتظار داریم در اسرع وقت چاره اندیشی کرده و با رفع موانع و ایجاد تسهیلات مناسب برای مرزنشینان ، آلام و رنجهای مردم محروم و مرزنشین منطقه را تا حدودی کاهش دهند، در این زمینه پیشنهاد می گردد  محل قبلی بازارچه مشترک مرزی ساریسو بعنوان یکی از راهکارهای اورژانسی جهت ساماندهی کالاهای مسافری و تجارت چمدانی مورد استفاده قرار گیرد.

 

۲- افزایش عوارض خروج از کشور و کاهش واردات ، تأثیر بسیار زیادی در جهت کاهش درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو  گذاشته است پیشنهاد می گردد جناب دکتر سلیمانی جهت جبران قسمتی از این درآمدها اولا بستر را برای ورود سرمایه های عظیم بخش خصوصی به پروسه تولید و سرمایه گذاری فراهم کند و ثانیا بسیاری از منابع درآمدی منطقه آزاد ماکو را که به علت غفلت مردم و مماشات مسئولین قبلی مستقیما به حساب استانداری واریز میگردد به خزانه سازمان منطقه آزاد ماکو برگرداند ، پیشنهادات در این زمینه عبارت است از : الف ) – سالهاست برای استانها و شهرستانهای مرزی سهمیه گازوئیل با نرخهای زیر قیمت فوب خلیج فارس در نظر گرفته اند و بنا بر اطلاعات غیر موثق سهم شهرستان ماکو در حدود ۸ میلیون لیتر در سال میباشد این سهمیه تا به حال توسط استانداری آ .غ در اختیار اشخاصی خاص قرار می گرفت و تمام سود حاصله به جیب اشخاص خاص و یا به حساب استانداری واریز می گردید و در مرکز هزینه میشد و تا آنجائی که ما اطلاع داریم ریالی از این مبلغ به این شهرستان تعلق نگرفته است در صورت مدیریت و جذب این سهمیه میلیاردها تومان سود عاید منطقه خواهد شد ب)- سالهاست از خودروهای سواری و شخصی خروجی از مرز بازرگان مبالغ کلانی تحت عنوان جریمه مابه التفاوت سوخت دریافت و در مرکز استان هزینه میشود در این زمینه با عنایت به تصریح قوانین مبنی بر اخذ هرگونه عوارض در محدوده مناطق آزاد توسط سازمان منطقه ، درخواست می گردد این مبالغ به حساب سازمان واریز گردد ج ) – دهها سال است درصد قابل توجهی از  مالیات های مأخوذه از اشخاص حقیقی و حقوقی به حساب اتاق بازرگانی ارومیه واریز میگردد ضمن اینکه این اتاق  از محلهای دیگر نیز مبالغ کلانی درآمد دارد با توجه به اینکه بعد از شهرستان ارومیه  شهرستان ماکو دارای بیشترین عضو در اتاق ارومیه میباشد تا بحال سهم شهرستان ماکو از این درآمدهای کلان پرداخت نشده است .

 

۳- احداث سریع گیت های ورود و خروج  منطقه در مسیرهای اصلی واجرای سریع پروژه فنس کشی الکترونیکی با نصب دوربینهای  مدار بسته در آخرین محدوده منطقه آزاد بدون نیاز به فنسکشی فیزیکی جهت  بهره مندی عموم مردم از مزیت های منطقه آزاد ماکو ازجمله : واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز بخشهای مختلف به محدوده منطقه آزاد با معافیت کامل از حقوق گمرکی و سود بازرگانی- خرید و فروش و انتقال ارزهای خارجی بدون هیچگونه محدودیت – ورود و تردد اتباع خارجی بدون اخذ روادید در محدوده منطقه آزاد و ……

۴-اتمام و ابلاغ مطالعات طرح جامع منطقه آزاد تجاری،صنعتی ماکو جهت تعیین تکلیف  زون بندی و مشخص شدن مناطق مختلف  صنعتی – گردشگری – کشاورزی و ….. برای سرمایه گذاری  ( پیشنهاد می گردد بعد از اتمام و ابلاغ مطالعات طرح جامع در هر یک از مناطق محدوده ای هزار هکتاری  حصارکشی و بلوک بندی  گردیده و جهت ممانعت از رانتخواری و ویژه خواری افراد خاص با شرایط یکسان و بصورت مجانی بمقدار مورد نیاز در اختیار متقاضیان و سرمایه گذاران قرار گیرد و در قبال آن بعد از بهره برداری از پروژه مورد نظر درصدی از سود حاصله بمدت ده و یا پانزده سال به حساب سازمان منطقه آزاد ماکو واریز گردد )

۵- اعمال نقش حاکمیتی سازمان  منطقه آزاد ماکو طبق قوانین موجود و مشابه مناطق آزاد دیگر بر سایر ادارات و سازمانهای دولتی مستقر در منطقه و تسریع در امر چابک سازی فرایند امور و پرهیز از موازی کاری وممانعت از  ارجاع ارباب رجوع و یا سرمایه گذار جهت پیگیری امورات اداری به مرکز استان آذربایجانغربی و نهایتا استفاده بهینه از تمام ظرفیت ادارات و سازمانهای دولتی جهت تحقق اهداف منطقه آزاد و هدایت مطالبات عمومی و مردمی به مراجع مرتبط .

 

۶- پیگیری موضوع  احداث شهرک صنعتی مشترک با کشور ترکیه که پروتکل اولیه آن مابین مسئولین عالیرتبه دو کشور امضاء شده است ولی بدلیل پاره ای از مشکلات فنی که با مذاکره مجدد قابل رفع میباشد به مرحله نهائی نرسیده است توضیح اینکه بنا به فرمایشات مسئولین وقت سفارت ایران در ترکیه قرار بود دولت و سرمایه گذاران ترک تا سقف ۲۰ میلیارد دلار در این شهرک سرمایه گذاری کنند.

 

۷- ایجاد و تأسیس اتاق بازرگانی مستقل در منطقه آزاد ماکو بعنوان پل ارتباطی کشورمان با کشورهای مختلف دنیا و برگزاری همایشهای سرمایه گذاری و مراودات و مبادلات تجاری و اقتصادی با تجار و بازرگانان سایر کشورها با هدف استفاده از  ظرفیتهای تجاری و اقتصادی کشورهای هدف وشناساندن موقعیتهای ویژه منطقه آزاد ماکو در سطح جوامع بین المللی

 

۸- گسترش محدوده تردد خودروهای سواری منطقه آزاد ماکو حداقل تا شعاع مرکز استان آذربایجان غربی و هماهنگی و امضای توافقنامه با مسئولین منطقه آزاد ارس جهت تردد خودروهای دو منطقه آزاد در محدوده تردد همدیگر.

 

۹- ایجاد صندوق ضمانت سرمایه گذاری و راه اندازی شعبات بانکهای خارجی و موئسسات مالی و اعتباری در منطقه آزاد ماکو .

 

۱۰- تسریع در فرآیند تکمیل زیرساختها از جمله:اتوبان،ارتباطات ریلی با داخل و خارج از کشور و احداث نیروگاههای برق جهت جواب گویی به نیاز انرژی منطقه ، احداث هتلها و مجتمعهای توریستی و گردشگری و ….

۱۱- راه اندازی دفاتر نمایندگی سازمان در کشورهای دوست و همسایه و یا کشورهائی که امکان ایجاد تعامل برای سرمایه گذاری در ایران را دارند .

 

اخبار مرتبط



نرخ ارز امروز

USD دلار آمريکا 42,000 ریال
GBP پوند انگليس 51,719 ریال
CHF فرانک سويس 43,450 ریال
SEK کرون سوئد 4,355 ریال
KWD دينار کويت 136,053 ریال
OMR ريال عمان 109,234 ریال
TRY لير ترکيه 6,228 ریال
رفتن به نوارابزار